דבר המנהל

מר רונן לוזון

הגמרא במסכת ברכות  מספרת, כי בשעה שעלה רבי אלעזר בן עזריה לכס הנשיאות, סילק הוא את שומר פתח בית המדרש, אותו הציב רבן גמליאל.

גישתו של רבן גמליאל, הייתה כי תלמיד שאין תוכו כברו לא יכנס לבית המדרש, גישה שהייתה מנוגדת לגישתו של רבי אלעזר בן עזריה,  ואכן מיום שנתמנה רבי אלעזר לנשיא, נוספו ספסלים רבים לבית המדרש. 

נפלא מאיתנו עומק המחלוקת בין רבן גמליאל לרבי אלעזר בן עזריה. מדוע סבר רבן גמליאל שצריך לבחון בקפידה את הנכנסים לבית המדרש? ומדוע רבי אלעזר בן עזריה סילק את אותו שומר הפתח?

אכן , מחלוקת חינוכית היתה בין רבן גמליאל לרבי אלעזר בן עזריה. רבן גמליאל סבר,  כי בית מדרש מיועד הוא לאלה, אשר עתידים להיות עיני העדה, מנהיגי הדור, כלי הקודש של האומה, ומי שלא מיועד לכך עלול הוא אף להזיק לשאר.

לא כן שיטתו של רבי אלעזר בן עזריה. הוא ראה בבית המדרש מקום שכל אחד ימצא בו את תעודתו שלו לפי כוחותיו ולפי כשרונותיו, מקום שכל אחד ימצא בו את זהותו שלו, ובלבד שיהא קשור הוא לעולמו של בית המדרש לחיי הנצח של האומה, ומשום כך סילק את שומר הפתח ונתן רשות לכל דכפין ליכנס לתוככי בית המדרש. דברי החכם מכל אדם היו נר לרגליו, וידע הוא בנפשו את דברי הגר"א בבאורו עליהם. "חנוך לנער כשהוא עוד נער, ואז גם כשיזקין לא יסור ממנה, והעניין כי האדם אי אפשר לו לשבור דרכו כלומר מזלו, אלא שניתנה הבחירה בין האדם שיוכל לאחוז במזלו ולהעמידו כפי שירצה או צדיק או רשע או בינוני, וזה שנאמר חנוך לנער על פי דרכו לפי דרכו מזלו וטבעו, תחנכהו ותדריכהו לעשות מצוות, ואז גם כאשר יזקין לא יסור ממנה".

אף אנו אוחזים בשיפולי גלימתו של רבי אלעזר בן עזריה ומנסים ליישב את דרכו, בידיעה שלכל אחד יש מקום ותפקיד בבית המדרש. גם אנו נשתדל יחדיו לכוון כל אחד לתפקידו ולתעודתו למען הגדלת התורה והאדרתה.

הנהלת בית הספר בחרה למקד את תכנית העבודה השנתית בשלושה נושאים מרכזיים.

הבחירה נעשתה לאחר חשיבה ממושכת ועניינית, כאשר המניע להחלטה שהתקבלה הוא, הפיכת בית הספר למקום חינוך, למקום המשלב ערכים עם השכלה, ולמקום המבטיח עתיד אקדמי עתידי לכלל התלמידים.

הנושא הראשון: בניית תקנון ברור והקפדה על מימושו, תקנון שנועד לשרת את התלמיד ואת האווירה הכללית בבית הספר.

הנושא השני: חיזוק והעשרת החינוך החברתי והטיולים.

הנושא השלישי: בניית ערוצי למידה מתקדמים המסייעים לבניית תעודת בגרות איכותית, ועתיד אקדמי מבטיח.

להטמעת נושאים אלו ולהוצאתם מן הכוח אל הפועל , יידרשו השתלמויות להכוונה מקצועית לצוות החינוכי, ומוכנות מכלל תלמידי בית הספר.